Totalt antall sidevisninger

Som andre bil til en "velteulykke"







På onsdag denne uken opplevde jeg "alle sjåførers verste mareritt": å komme til en bilulykke! (http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5219720.ece)Jeg var andre bil på plass, og så en bil som nettopp hadde landet på taket - heldigvis kun èn bil involvert, men likevel 1000 tanker går igjennom hodet!! Hva gjør jeg nå? Var det 110, 112, eller 113 jeg skulle ringe? Hva møter meg når jeg kommer fram til bilen? Er det flere i bilen? Klarer jeg å holde hodet kaldt nå? Og ikke minst: DET VAR NÅ JEG SKULLE HATT DET FØRSTEHJELPSKURSET!!!!
Mens alle disse tankene surrer rundt i hodet "kaster" jeg fra meg bilen og løper bort til bilen som ligger på taket! Heldigvis er vedkommende inni bilen ved bevisthet og har ingen synlige skader! (Bevis på Volvo's sikkerhet??) Jeg ringer så 113 og har en laaang samtale med de om jentas tilstand og med beskjed om at jeg skulle være ved hennes side til ambulansen kom - noe som tok ca 25 minutter! Heldigvis gikk det veldig bra med henne, selv om hun selvfølgelig var i sjokk og hun var litt kvalm, men bortsett fra det kom hun uskadd fra ulykken!
Etter denne episoden har jeg vært gått igjennom opplevelsen inni hodet mange ganger. Skulle jeg gjort noe annerledes? Klarte jeg å beholde roen? Hvordan var jentas opplevelse av det jeg gjorde og sa? Men; liten vits har jeg skjønt, for jeg gjorde det jeg mente var best der og da og mye skjedde nok på rent instinkt/refleks.
Og en liten, men viktig fotnote til slutt: Nå har jeg meldt meg på førstehjelpskurs, og jeg oppfordrer alle lesere til å gjøre det samme! Du vet virkelig ikke når du kan få brukt for det! (PS! Bilde er fra ulykken)

Ingen kommentarer: