Totalt antall sidevisninger

"Feriae"


I følge Wiki: Ordet ferie kommer opprinnelig fra det latinske flertallsordet feriae som var religiøse festdager da en ikke drev handel og forretninger. Ordet betegnet seinere en periode da undervisning og rettsmøter  opphørte. Ferie kom som et fremmedord i norsk på slutten av 1800-tallet. Ferie kan oversettes med holiday («helligdag») på britisk-engelsk og vacation («ledighet») på amerikansk.

Spiller ingen rolle hvor navnet kommer fra. Eller hvilket språk vi bruker - det eneste som betyr noe er: jeg vet hva ordet innebærer for meg og JEG GLEDER MEG! :-) Nå venter uke etter uke med ferie. Gjøre ting som jeg aldri har tid til ellers (male hus!?), sove lenge (gjør faktisk aldri det til vanlig), lese bøker (i flertall, skjer aldri ellers i året), nyte mange kaffelatte fra min nye Nespress Latissima Premium (se tidligere blogg innlegg) og generelt bare nyte livet, sommer og (forhåpentligvis) sol! :-)

Ingen kommentarer: