Totalt antall sidevisninger

Verdens beste småkaker til jul


I kveld la jeg siste hånd på "verket" på mine Sara Bernhardt!
De må lages i flere omganger, men det er det jammen verdt for de er SÅÅÅÅ gode :-)

Det finnes mange oppskrifter der ute, men her er den jeg pleier og bruke - og den jeg liker best:

Bunn:
200 gr mandler
200 gr melis
3 eggehviter

Skåld mandler og tørk dem godt. Mal de på kvern og bland i melisen. Stivpisk eggehvitene og rør dem forsiktig med mandlene. Legg deigen (som må være ganske fast for at kakene ikke skal rende ut under steking) med skje på ovnsplaten dekket med bakepapir. (Det blir ca 35 kaker - NB! ikke lag de for store) Glatt de til litt på overflaten og stek kakene midt i ovnen til de er gyldene på 190 grader i ca 12 minutter. Kjøl av.

Smørkrem:
Rør sammen
200 gram mykt smør (melange)
200 gr melis
1-2 ts vaniljesukker
4-5 eggeplommer (jo flere plommer jo gulere og finere smørkrem!)
Bruk gjerne litt tid på å vispe melis og smør godt sammen før du har i eggeplommene.

Fordel smørkremen på undersiden av kakene og lag en liten "topp" på midten. Sett kakene kaldt før du dypper de i sjokolade. (Her bruker jeg mørk kokesjokolade. Vet ikke hvordan det funker med lys sjokolade) Jeg smelter bare sjokoladen i mikroen, altså ikke noe vannbad eller no'.  Bare pass på at kakene er kalde og at sjokoladen ikke er for varm!

Da er det bare å glede seg til første juleselskap sånn at kakene kan tas ut av fryseren :-)

1 kommentar:

Smykkelykke DA sa...

Oj, oj, oj!! Slike er farlig gode!! Jeg har aldri laget slike selv, men tro det eller ei - Thomas er en perfeksjonist på de derre!!
Nyt de i gode åndedrag. Ønsker dere en koselig adventstid!! klem